Efekty analizy UX – jak je zmierzyć?
Analiza użyteczności strony internetowej to niezwykle wartościowe badanie. Ocena subiektywnych wrażeń użytkownika płynących z kontaktu z witryną może jednak sprawiać wrażenie trudnej do jednoznacznego określenia. Eksperci posługują się z tego względu specjalnymi wskaźnikami, które umożliwiają wydanie poprawnego werdyktu na temat User Experience.
Jakie wskaźniki są wykorzystywane do weryfikowania efektów analizy UX?
Wykonanie poprawnej analizy użyteczności strony internetowej skutkuje szerokim zbiorem sugestii proponowanych przez specjalistów od UX. Wprowadzenie takich zaleceń jest w większości przypadków poprzedzone określeniem ich wskaźnika ROI, czyli zwrotu inwestycji. Służy on do przedstawienia wartości biznesowej poszczególnych zmian w User Experience. Wpływa na cztery główne obszary przedsiębiorstwa:
- zwiększenie przychodu,
- wzrost efektywności kadry pracowniczej,
- obniżenie kosztów,
- zwiększenie lojalności wobec marki.
Wskaźnik ROI pomaga we wprowadzeniu zmian poprawiających sytuację finansową firmy. Przyczynia się do zwiększenia konwersji, redukcji błędów i wprowadzenia rozwiązań odpowiadających na konkretne problemy użytkowników. Audyt UX w po łączeniu z ROI przynosi najlepsze możliwe rezultaty.
Mierzenie efektów analizy UX za pomocą wskaźników ROI
Rezultatem analizy użyteczności strony są sugestie, których wprowadzenie nie zawsze musi się wiązać z poprawą doświadczenia użytkownika w trakcie korzystania z witryny. Użycie odpowiednich wskaźników umożliwia zbadanie opłacalności nowych rozwiązań. Zdecydowanie warto z nich skorzystać przed implementowaniem większych zmian.